Rozmowa z Dyrektorką Żłobka i Przedszkola Ekolucky

dyrektorka ekolucky, Rozmowa z Dyrektorką Żłobka i Przedszkola Ekolucky

O tym ile miłości i uwagi potrzebują maluchy w żłobku i przedszkolu, do czego przyda się ekologiczna torba DIY wykonana przez dziecko i jakie patenty działają najlepiej, w adaptacji maluchów do nowej roli przedszkolaka rozmawiamy z Klaudią Dziduszko Dyrektorką Żłobka i Przedszkola Ekolucky.

Skąd decyzja o otwarciu żłobka Ekolucky?

Ta decyzja wypływa bezpośrednio z potrzeb i oczekiwań pracowników Ekoenergetyki. Tworząc przedszkole Ekolucky otworzyliśmy dyskusję o bardzo ważnym aspekcie życia młodych rodziców – jakości opieki nad ich pociechami w czasie pracy. Jak tylko zakomunikowana została idea i pomysł otwarcia przedszkola usłyszeliśmy głosy pytające o żłobek – miejsce dla maluszków młodszych niż 3 lata. Potrzeby te potwierdziło badanie, które zostało przeprowadzone wewnątrz organizacji. Wyniki ankiety nie pozostawiły wątpliwości, zaczął się proces wdrażania w życie pomysłu, który po prostu jest potrzebny. Dostępność, a właściwie niedostępność żłobków w naszym regionie to bariera, którą muszą pokonać rodzice planujący swoją karierę zawodową po pojawieniu się nowego członka rodziny. Fundacja Ekoenergetyki – pomysłodawca i twórca zarówno przedszkola, jak i żłobka wychodzi naprzeciw tym barierom, chcąc ułatwić ten newralgiczny moment powrotu po urlopach związanych z rodzicielstwem.

Co zmieniła decyzja o otwarciu żłobka w waszych planach na otwarcie placówki?

Żłobek będzie się znajdował w tym samym budynku co przedszkole. Grupa żłobkowiczów będzie jednak miała autonomicznie wydzieloną przestrzeń, w której dzieci będą spędzać dzień. Zadbaliśmy o to, aby także na placu zabaw znalazło się miejsce zarezerwowana tylko dla naszych najmłodszych maluchów. Okazją do spotkań będą wspólne przedsięwzięcia w sali ogólnej, będzie się to jednak odbywać pod czujnym okiem i nadzorem naszych nieocenionych opiekunów.

Pomysł otwarcia żłobka w tak nowoczesnym budynku jak nasze nie zrewolucjonizował na szczęście działań wykończeniowych. Budynek od fazy projektowej był przygotowany na przyjęcie wszystkich maluchów, nie musieliśmy zabezpieczać specjalnej infrastruktury, bo ta jest już gotowa. Żłobek i przedszkole znajduje się obecnie w końcowej fazie realizacji. W środku stoją już meble. Na zewnątrz kończona jest elewacja. Wszystko idzie zgodnie z planem, tak aby Prezes Fundacji Urszula Przegalińska-Kubik mogła w połowie wakacji oficjalnie przeciąć wstęgę otwierającą placówkę oraz abyśmy mogli w sierpniu zaprosić naszych małych odkrywców do programu adaptacyjnego.

Jakie narzędzia zaplanowali Państwo, aby pomóc przedszkolakom i dzieciom żłobowym zaaklimatyzować się w nowym otoczeniu?

Naszym priorytetem jest odpowiednie wdrożenie dzieci w nową rzeczywistość, aby z łatwością odnalazły się w nowej dla nich roli – przedszkolaka i żłobkowicza. Bezpieczne i pełne ciepła przyjęcie maluchów w sierpniu to mniej stresu, a więcej dobrej zabawy dla dzieci i ich rodziców. Chcemy ograniczyć, a w idealnym scenariuszu wyeliminować, płacz związany z „zostawieniem” dziecka w nowym miejscu. Panie nauczycielki będą od tego momentu ważnymi osobami w życiu maluchów, dlatego chcemy, aby dzieci mogły je poznać w obecności rodziców. Dla dzieci bardzo istotne jest poczucie bezpieczeństwa, dlatego chcemy, aby wiedziały, dokąd przychodzą. Program adaptacyjny będzie trwał przez 2 ostatnie tygodnie sierpnia, więc rodzice będą mogli sobie zaplanować kalendarz tak, aby dostosować spotkania w przedszkolu do rutyny dnia codziennego – w tym obowiązków służbowych. Nasza kadra będzie na Was czekać z całym workiem świetnych pomysłów jak kreatywnie spędzić wspólnie ten czas.

Jak liczne będą grupy i czy będą dzielone wiekowo?

Grupy mogą liczyć maksymalnie 19 osób i to jest ograniczenie ustawowe. My chcielibyśmy, aby było bardziej kameralnie –  maksymalnie 15 osobowe zespoły podzielone wiekowo. Osobno 3-latki osobno 4-latki oraz połączona grupa 5 oraz 6 latków. To nasz świadomy wybór, ponieważ metoda, kiedy młodsze – 5 letnie dzieci mogą pracować ze starszymi kolegami pozwala im się szybciej rozwijać. To sprawdzona technika i wiem z doświadczenia, że przynosi ona korzyści wszystkim dzieciom. Różnica w sposobie pracy z maluszkiem (3-4 lata), a zerówką to głównie obecność podręczników podczas zajęć dydaktycznych. Podstawą w każdej grupie będzie zabawa i to jej będzie najwięcej. Nawet zajęcia dydaktyczne będą opierać się na tej formie nauki. W zerówce natomiast będą książeczki, bo w tym wieku dzieci bardzo je lubią i cieszą się, mogąc z nich korzystać.

Co z posiłkami w żłobku i przedszkolu? Czy dzieci będą miały specjalną dietę?

Dzieci karmione będą przez firmę cateringową, która została przez nas dokładnie zweryfikowana, może pochwalić się odpowiednimi certyfikatami i dokumentami poświadczającymi ich jakość. Posiłki dostosowane będą do dzieci żłobkowych i przedszkolnych. Nasz partner w temacie gotowania śniadań i obiadów ma ofertę przygotowaną z myślą o potrzebach żywieniowych nawet bardzo malutkich kruszynek. Oczywiście będziemy uwzględniać wszelkie alergie pokarmowe dzieci, ale także preferencje rodziców odnośnie diety maluchów np. wegetarianizm. Zdrowie żywienie to jeden z filarów naszego ekologicznego profilu placówki, dlatego przykładamy do niego szczególną uwagę. Dzieci zjedzą w trakcie dnia 4 posiłki: śniadanie, drugie śniadanie, obiad i podwieczorek. Pewną innowacją w tym obszarze będą półmiski ze świeżymi owocami i warzywami, które będą dostępne dla dzieci między posiłkami. Chcemy, aby były to ekologiczne i w większości sezonowe dary natury, dostarczane przez regionalnych sadowników, czy rolników.

Jak będzie wyglądał typowy dzień w Ekolucky?

Dzień zaczynamy oczywiście od wspólnej zabawy w gronie rówieśniczym. Przedszkole będzie otwarte od 6.30, ale wiadomo, że dzieci będą docierać do nas o różnych porach. Dlatego pierwszym stałym punktem będzie wspólne śniadanie w okolicach 8.30. Później po spacerze, czy zajęciach dydaktycznych dzieci zjedzą drugie śniadanie, po drzemce obiad, a przed wyjściem do domu podwieczorek. Program ramowy jest oczywiście stworzony, ale będzie on na bieżąco modyfikowany, kiedy poznamy dzieci i ich preferencje. Punkty obowiązkowe to oczywiście posiłki, drzemki, zajęcia dodatkowe z podstawy programowej, zajęcia z nauczycielem, zajęcia z LEGO® Education, język angielski, który będzie codziennie oraz zajęcia dodatkowe – wybierane przez rodziców i dzieci.

Jakie zajęcia stoją za ekologiczno-językowym profilem Przedszkola?

Mamy stworzony harmonogram zajęć edukacyjnych, w którym na każdy tydzień mamy rozpisany temat ekologiczny np. tworzymy torby wielokrotnego użytku, które dzieciaki będą wykorzystywać na trzymanie swoich ubrań w szatniach. Ograniczymy używanie siatek plastikowych. Chcemy nauczyć dzieci poprawnie segregować śmieci, mam nadzieję, że przeniesie się to także na grunt domowy. Na pewno będziemy zwracać uwagę na odpowiedzialne wykorzystywanie zasobów: gaszenie światła, zakręcanie wody, czy kaloryferów. Zaprosimy także wielu fachowców np. specjalistów ds. fotowoltaiki, co przybliży dzieciom odnawialne źródła energii oraz pokaże jak szanować przyrodę.

W przypadku nauki języków obcych mamy na to swój sposób. Chcemy, aby język angielski był codziennym sposobem komunikacji maluchów. Nauczyciele będą zwracali się do dzieci w dwóch językach. Dzieci są chłonne jak gąbka, a w tym wieku można nauczyć się drugiego języka, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Z dziećmi będzie pracował także lektor, który usystematyzuje wiedzę i pozwoli śpiewać piosenki czy grać w gry językowe.

Ekologia i języki obce to dwa filary naszej oferty edukacyjnej, ale ten projekt ma także inny ważny element bazowy i są to nowe technologie. Zaprzyjaźnianie dzieci z technologiami będzie się odbywać między innymi poprzez łatwy dostęp tablic manipulacyjnych, które zostaną zainstalowane na wysokości ich wzroku, tak aby dzieci miały do nich bezpośrednio dostęp. Oczywiście ze wszelkich narzędzi z ekranem będziemy korzystać w sposób zrównoważony, w trakcie zajęć ze specjalistą.

Co ważne wiele zajęć np. językowe, rytmika, czy zajęcia z LEGO® Education to zajęcia wpisane w harmonogram dnia i rodziców nic dodatkowo nie kosztują. Mamy oczywiście także szeroką gamę zajęć dodatkowych: sportowych, tanecznych, chemicznych itp. które są nieobowiązkowe. Dzieci, które nie będą w nich uczestniczyły, zostaną pod opieką swoich pań. Mówię to, aby rozwiać ewentualne obawy „co będzie robiło moje dziecko, gdy zapiszę go na zajęcia kulinarne, ale nie wybiorę tańca”. Przestrzeń jest przygotowana, aby w pewnym momencie te zajęcia dzielić.

Na czym polega i jak będzie realizowana metoda LEGO® Education?

LEGO® Education to nowa metoda pracy, która opiera się na zasadzie hands on. Polega to na tym, że każdy obszar, jaki omawiamy na zajęciach, wcześniej budujemy z wykorzystaniem klocków LEGO.  Wiem z autopsji, że dzieciom dużo łatwiej jest poznać nowy temat, jeżeli wcześniej mogą go doświadczyć z wykorzystaniem różnych zmysłów. Można powiedzieć, że będziemy kształtować przyszłych inżynierów, zapoznając ich z ważnymi, dużymi tematami – chemią, fizyką, automatyką, budownictwem w sposób przystępny ich możliwością poznawczym. Ponadto dzięki tej metodzie możemy także pracować na emocjach dzieci, czyli uczyć co to jest smutek, czym jest radość, albo złość. Są do tego zaprojektowane specjalne zestawy klocków. Dzieci często nie potrafią nazwać swoich emocji, ale bardzo łatwo mogą je zbudować.

Czy w planie uwzględnione są także zabawy na świeżym powietrzu?

Bardzo istotne jest dla nas, aby dzieci codzienne wychodziły na dwór. Nasz plac zabaw dysponuje częściowym zadaszeniem, które daje schronienie, gdy pada deszcz, albo świeci duże słońce. Ja wyznaje zasadę, że nie ważna jest pogoda, ważny jest strój. Dlatego wyjścia na spacery czy wycieczki np. w poszukiwaniu wiosny zdecydowanie będą częstym elementem dnia przedszkolaków. Planujemy oczywiście także dalsze wojaże z dziećmi, w obrębie naszego miasta i okolic. Atrakcji nie zabraknie, oby starczyło na nie czasu.

Czym kierujecie się, budując zespół nauczycieli, opiekunów i specjalistów?

Rekrutacja jest już na finiszu, mamy zespół naprawdę dobrych nauczycieli. Ważne jest dla nas nie tylko doświadczenie. Szukamy w ludziach tego pierwiastka, który ich wyróżni – pasji, którą można się podzielić z innymi. Zainteresowanie ofertami pracy w Ekolucky jest duże, możemy wybrać torpedy na rynku – prawdziwych specjalistów w swojej dziedzinie. Jestem przekonana, że nasz zespół to będzie najlepsza mieszanka unikalnych kompetencji i osobowości. Stawiamy na miłość do dzieci, pasję, doświadczenie i wykształcenie poparte certyfikatami i odpowiednimi kursami. Trzeba pamiętać, że przedszkole i żłobek to nie tylko nauczyciele czy opiekunowie, ale także specjaliści – logopeda, psycholog i fizjoterapeuta. Tutaj na pierwszym miejscy liczy się dla nas doświadczenie i te osoby też zostały już zrekrutowane.

Dlaczego tak ważne dla rozwoju dziecka jest uczęszczanie do przedszkola?

Możliwość codziennego kontaktu z rówieśnikami to nieoceniony benefit dla rozwoju dziecka. Przedszkole i żłobek to także dostęp do nowych technologii, nowoczesny plac zabaw, infrastruktura, której nie sposób zapewnić w inny sposób. Dla maluszka przedszkole to okazja do nauki prawidłowego funkcjonowania w grupie, poznania zasad panujących w społecznościach czy nabywaniem umiejętności przezwyciężania trudności. Dlatego zapraszam Wasze maluchy do Ekolucky!

Dziękuję za rozmowę.

Dziękuję.

Rozmowę przeprowadziła Ksenia Wilaszek Specjalista ds. komunikacji.